Kotimaisemia | Kissanpäiväkimara: Kotimaisemia

sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Kotimaisemia

kotimaisemia5

Mä olin 12-vuotias, kun me muutettiin Kempeleestä Iihin kuudennen luokan lopetettuani. Mä olin laskenut päiviä muuttoon jo monen kuukauden ajan, ja kun kevätjuhlan jälkeen meidän muuttoautoa pakattiin, oli olo ihan mielettömän vapaa. Mä saisin aloittaa alusta. Kukaan uudessa koulussa ei tuntisi mua, ja saisin aloittaa yläasteen ihan rauhassa, pelkäämättä kiusaamista. Aika iso juttu, kun kiusaamista oli siinä vaiheessa kestänyt viitisen vuotta ja tilanne oli vasta vähän ennen muuttoa kärjistynyt taas entisestään.

kotimaisemia6kotimaisemia4kotimaisemia3

Näin 12 vuotta myöhemmin mä olen edelleen onnellinen, että mun vanhemmat teki päätöksen muuttaa. Vaikka mä en ole sitä tyyppiä, että nauttisin itse enää aikuisena asua niin pienellä paikkakunnalla kuin Iissä, mä rentoudun aina kun ajan pienen keskustan läpi ja Illinsaareen. Ii oli mulle hyvä paikka kasvaa, vaikka toki sielläkin on sitä pikkukylille tyypillistä kyräilyä ja juoruilua. Ympäristön puolesta on aika hankala kuvitella kivempaa paikkaa lapsiperheen kodiksi, välimatkoja lukuunottamatta. Aika harvalla perheellä on mahdollista asua paikassa, jossa uimaranta on melkein takapihalla ja hiihtoladuille on matkaa alle 500 metriä. Talvisin päästiin välillä luistelemaankin oman rannan edustalla.
kotimaisemia8kotimaisemia7

Me käytiin viikko sitten Sitan kanssa kuvailemassa juttuja Illissä ja Iin siltojen alla. Oli kylmää ja välillä vähän ripsi vettäkin, mutta oli silti ihan mielettömän kivaa, ja nää reissun kuvat onkin ihan ehdottomasti yksiä mun koko syksyn lemppareista. En oo asunut Iissä kuuteen vuoteen, mutta silti joka syksy ruskaa katsellessa on sellainen fiilis, että kyllä nää Iijoen maisemat on vaan yksiä maailman kauneimpia.

kotimaisemia2IMG_8308kotimaisemia1

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitokset niin ruusuista kuin risuistakin! Kaikki asialliset kommentit julkaistaan ja pyrin vastaamaan niihin mahdollisimman pian!