Helpot hiustenhoitovinkit TOP5 | Kissanpäiväkimara: Helpot hiustenhoitovinkit TOP5

perjantai 31. lokakuuta 2014

Helpot hiustenhoitovinkit TOP5

hiustenhoitovinkit3

Mun hiukset on olleet iät ja ajat se juttu mun ulkonäössäni, mistä pidän eniten. Niistä mä olen koko ikäni kuullut kehuja ja niihin mä olen aina ollut vähintään kohtalaisen tyytyväinen, silloinkin, kun kaikki muu on tuntunut menevän päin honkia. Musta on aina yhtä hauskaa nähdä esimerkiksi uusien kampaajatuttavuuksien ilmeitä siinä vaiheessa, kun he pääsevät tukkaani käsiksi. 

Viimeksi viime viikolla Make Up Storella ilmaisessa pikakampauksessa istuessani multa kyseltiin, miten mä hoidan hiuksiani. Totuus on kuitenkin se, että loppujen lopuksi mä olen aika laiska hoitamaan tukkaani. Iso osa tukan hyvästä kunnosta on ihan puhdasta tuuria, perin isältäni hullun paksun tukan. Mä en ole koskaan siis edes tarvinnut mitään isompia kikkailuja, vaan luotan muutamaan hyväksi havaittuun kultaiseen sääntöön. Mä en ole ammattilainen, mutta näillä konsteilla pidän oman lettini kuosissa, vaikka viimeisimmästä kampaajakäynnistä on jo ihan liian kauan aikaa. Leteistä puheenollen, otin torstaina hurjan edistysaskeleen kampaustaidoissani, kun opin näin vajaan 25 vuoden harjoittelun myötä viimeinkin tekeen itselleni ranskanletin. Hitto, että olen ylpeä!

1. Hanki tuotteet, jotka sopivat juuri sun hiuksille
Se kaverin hehkuttaman kallis salonkituote ei välttämättä tee mitään ihmeitä sun hiuksille, ja vastaavasti oma suosikkisi saattaa saada kaverin päähän aikaan harakanpesän. Itse olen todennut hiusten pesussa XZ:n tyrni-sarjan tuotteet ihan ykkösiksi omille hiuksilleni, mikä on erittäin jees, sillä kyseessä on edullinen kotimainen tuote. Vastaavasti hiusöljyissä parhaiten mulle sopii Kérastasen Elixir Ultime, joka puolestaan on vähän hintavampaa tavaraa. Kuivashampoiden kanssa olen menettänyt hermoni noin miljoonaan kertaan, mutta nyt on tainnut vihdoin löytyä suosikki Batisten Freshistä.

2. Älä pese päivittäin
Hiusten päivittäinen pesu kuivattaa ja rasittaa hiuksia ihan turhaan, sillä hiusten omat öljyt huuhtoutuvat tällöin vain viemäristä alas ja hiukset rasvoittuvat nopeammin, puhumattakaan rasituksesta, joka seuraa jatkuvasta kuivaamisesta ja märkien hiusten harjaamisesta. Itse pesen hiukset joka toinen tai kolmas päivä ja huomaan kyllä, kuinka hiukset alkavat rasvoittua ja klähmiintyä, jos alan pestä niitä päivittäin.

hiustenhoitovinkit4

3. Suojaa hiukset olosuhteilta
Kuumuus, aurinko, meri- ja kloorivesi kaikki rasittavat hiuksia. Siksi esimerkiksi rannalle lähtiessä hiukset kannattaa suojata hatulla tai huivilla, ja uidessa kannattaa välttää hiusten turhaa kastelua. UV-suojan sisältävät tuotteet on iso apu kesällä, mutteivät suojaa yhtä hyvin kuin hattu tai huivi. Saunassa mä kiedon hiusten ympärille usein kylmällä vedellä kastellun pyyhkeen ja pesen hiukseni niin viileällä vedellä, kuin vain kestän. Kuumien suoristusrautojen ja föönien käyttöä kannattaisi vältellä mahdollisimman pitkään, mutta silloin, kun niitä käyttää, on lämpösuoja pop! Mä föönaan hiuksiani silloin tällöin, mutta esimerkiksi suoristusraudalla on koskettu mun tukkaan viimeisen vuoden aikana vissiin kolme kertaa.

4. Vältä mekaanista rasitusta
Käsi ylös, kuka tunnustaa harjaavansa hiukset märkänä ja selvittävänsä takkuja niskasta apinan raivolla? Mä syyllistyn tähän itse, mutta pyrin välttelemään näitä. Repiminen kun ei tee hiuksille mitään hyvää. Mä en myöskään koskaan osta ponnareita, joissa on metalliosia, käytä kuminauhoja ponnareina tai juurikaan tupeeraa hiuksiani. Ei sillä, mähän en käytännössä kyllä edes osaa mitään ponnaria monimutkaisempia kampauksia tehdä. Hiusharjoissa mun suosikkeja on Tangle Teezer ja pehmeä luonnonharjasharja, jotka on molemmat tosi hellävaraisia vaihtoehtoja.

hiustenhoitovinkit2

5. Älä tee suuria värimuutoksia itse
Hiusten värjääminen kotona on toki edullisempaa kuin kampaajalla käynti, mutta suuret värimuutokset kannattaa ihan suosiolla jättää ammattilaisille. Kukaan ei pääse mustasta tukasta blondiin yhdessä yössä ilman hiusten valtavaa rasittumista. Pidemmän päälle myös epäonnistuneiden kotivärjäysten pelastusyrityksetkin vievät rahaa, vaikka paljon helpommalla olisi päässyt, kun olisi alunperinkin marssinut ammattilaisen käsittelyyn. Itse viihdyin punapäänä kahdeksan vuotta putkeen, ja tähän omaan luonnolliseen väriini palasin muutamalla raidoituskerralla vakkarikampaajallani. Tulos ei taatusti olisi näin hyvä, jos olisin itse lähtenyt pelaamaan värinpoistojen ja vaalennusvärien kanssa.

hiustenhoitovinkit1

Miten te hoidatte hiuksianne?

6 kommenttia:

  1. Huippu vinkkejä ja niin huolellisesti ja tarkasti kerrottu! Tykkäsin :)

    VastaaPoista
  2. Sun hiukset on kyllä tosi paksut ja hyvännäköiset. Kivoja vinkkejä hiusten hoitoon. :) Mä olen kans tosi laiska hoitamaan hiuksia, kohtelen aina kaltoin niitä ja hirvittää mennä kampaajan penkkiin... mutta viimeksi kun kävin Elisan käsittelyssä yllättäen ne olikin tosi hyvässä kunnossa. Ihme ja kumma :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! :) Hiukset ei onneksi ihan hirveästi temppuja vaadikaan pysyäkseen hyvässä kunnossa, vaan maalaisjärki yleensä riittää :)

      Poista

Kiitokset niin ruusuista kuin risuistakin! Kaikki asialliset kommentit julkaistaan ja pyrin vastaamaan niihin mahdollisimman pian!