Parhaat Oloblogit -- toimiiko uusi bloggarilehti? | Kissanpäiväkimara: Parhaat Oloblogit -- toimiiko uusi bloggarilehti?

sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Parhaat Oloblogit -- toimiiko uusi bloggarilehti?

Loppuviikosta törmäsin niin blogimaailmassa kuin kaupan lehtihyllylläkin uuteen tuttavuuteen, Parhaat Oloblogit -lehteen. Alkuodotukset oli todella matalalla, sillä muistan vähän turhankin hyvin muutaman vuoden takaisen katastrofin, bloggareiden toimittaman New Look -lehden. Koska kaikki uusi kuitenkin kiinnostaa, nappasin lehden mukaani tarkempaa tutustumista varten.

oloblogit1

Oloblogeihin on koottu mm. lifestyle-, muoti-, kauneus ja fitness-bloggareiden artikkeleita. Lehti ilmestyy mitä ilmeisimmin kaksi kertaa vuodessa, seuraavan kerran syyskuussa. Ensimmäisen numeron saa kaupasta tarjoushintaan 5,95€ ja normaalihinta lehdelle on 9,90 €. Parhaat Oloblogit -lehden kustantaja on Terassi Media Oy, joka julkaisee myös piha- ja puutarhalehteä nimeltä Terassi, sekä Parhaat Kotiblogit -lehteä, joka vaikuttaisi pikaisen nettihaun perusteella hyvin samantyyppiseltä, kuin Oloblogitkin, blogien teemat vain ovat esimerkiksi sisustuksen, ruoan ja matkailun puolella. Hieman epäselväksi mulle jäi se, onko tarkoitus julkaista vain "mainoksia" hyvistä blogeista, vai ollaanko bloggareista leipomassa edullisia toimittajia lehdelle.

Ensinnäkin täytyy sanoa, että musta on mahtavaa, että julkaisuun on kutsuttu niin erilaisia bloggareita teini-ikäisistä päälle nelikymppisiin naisiin, ja mukaan on selkeästi etsitty laadukkaita blogeja, eikä vain valittu niitä muutamaa kärkinimeä, joita näkyy joka paikassa (en toki tiedä, onko heitäkin pyydetty mukaan). Toimiessaan lehden mainostama idea printtimedian ja verkkoympäristön luontevasta yhdistämisestä olisi myös varmasti mahtava juttu. Tässä tapauksessa mun vain on pakko todeta, että nyt ei kyllä toimi. Paljon mikään.

oloblogit3

Printtimedian ja somen, blogien ja verkkoympäristön yhdistäminen on erittäin haastavaa. Printti on yksi hitaimmista medioista, verkossa tapahtuva julkaisu taas on erittäin nopeaa. Vielä haastavampaa yhdistäminen on silloin, kun printtijulkaisu ei ole verkossa aidosti läsnä. Oloblogien ensimmäinen numero ilmestyi 12. helmikuuta, mutta vielä 15. helmikuuta lehden sivuilla mainostetut kotisivut, www.oloblogit.fi, eivät ole toiminnassa. Facebook-sivut ovat kyllä olemassa, mutta muutoin lehti on läsnä verkossa vain mukana olleiden bloggaajien mainospostauksissa. Ongelmallista on myös se, että helmikuussa ilmestyvän lehden sivuilla julkaistaan tietoa edellisen vuoden lokakuulta, kun viimeisellä sivulla kerrottiin Indiedays Awards -palkituista blogeista. Puolen vuoden julkaisuväli tämän tyyppiselle lehdelle on myös todella pitkä. Jos rahkeet eivät aivan ritäkään kuukausittaiseen julkaisuun, edes kolmen kuukauden välein julkaisu vähentäisi sitä riskiä, että lukijat unohtavat lehden totaalisesti julkaisujen välillä.

oloblogit2

Lehden sisältö on päällisin puolin mukavan monipuolinen, mutta kun jokainen bloggaaja on saanut valita, mistä kirjoittaa, tulos on sekava ja tarkemman tutustumisen myötä myös osittain itseään toistava. Varsinaiseen kirjoittamistaitoon ja tekstin laatuun en kenenkään kohdalla puutu, sillä en itsekään ole täydellinen, eikä bloggareilta muutoinkaan odoteta samaa, kuin ammattitoimittajilta. Kaikki tekstit oli kuitenkin selkeästi kirjoitettu huolella ja harkitusti, eikä oikolukuakaan oltu unohdettu. Osa bloggareista on kirjoittanut vähän jokaisesta bloginsa aihealueesta, osa taas on valinnut selkeämmän näkökulman ja aiheen. Lehden parhaaksi jutuksi nostaisin Fashion Statement -blogin kirjoittajan Reetta Pellikan kirjoittaman 10 tapaa saada asuun sitä jotain, sillä juttu ei rönsyile turhia aiheesta toiseen, vaan etenee loogisesti ja on ehjä kokonaisuus.

oloblogit5

Ulkoasultaan lehti on suurimmaksi osaksi toimiva paria kamalaa fonttia lukuunottamatta, mutta samanlainen taitto lähes jokaisessa jutussa alkaa nopeasti toistaa itseään. On myös vaikeaa erottaa, missä kohtaa juttu vaihtuu, kun aukeamat ovat todella samannäköisiä. Kuvat ovat suurimmaksi osaksi laadultaan hyviä, mutta aikakauslehdessä kuvilta odottaisi silti parempaakin. Osa kuvista on myös rajattu kummallisesti, osaksi ilmeisesti taiton takia, osassa kuvissa taas kohteelta puuttuu alunperinkin päälaki ja varpaat. Lehden kaunein aukeama on Jotain sinistä -blogin Sinin kirjoittaman Sinä olet tärkein -jutun ensimmäinen aukeama sivuilla 66-67.

oloblogit4

Pienempiä häiritseviä juttuja lehdessä olivat muun muassa se, että osa bloggareista kirjoittaa koko nimellään, osa etunimellään ja osa pelkällä nimimerkillä, eikä mistään käy selville se, kuka on lehden päätoimittaja, vaikka ensimmäisellä sivulla onkin lehden takana oleva tekijäryhmä merkittynä. Epäjohdonmukaisuutta on myös blogien osoitteiden merkitsemistavassa (www.-alulla vai ei?). Kollaaseja lehdestä löytyy useita, ja niissä mun on pakko välillä miettiä, onko kyseessä jopa mainos, kun esimerkiksi hiustuotteita esittelevän sivun lähes kaikki tuotteet ovat samalta merkiltä, ja alakulmasta löytyvä kuva on hyvin mainosmainen, mutta kuvateksti taas viittaisi siihen, että kyseessä ei ole mainos. Kollaaseissa ei myöskään juurikaan ole mitään kantavaa punaista lankaa tai tekstejä tuotetietojen lisäksi, mikä on aika häiritsevää.

Kaikenkaikkiaan kyseessä on siis mun silmään aika keskeneräinen, mutta kuitenkin kehityskelpoinen lehti, kunhan tiettyjä linjoja selkeytetään, verkkopuoleenkin panostetaan ja toimitus antaa bloggareille parempaa ohjeistusta. Varsinaiseen blogien mainostamiseen printtimedia ei taas mielestäni ole kovin kannattava kanava, sillä suurin osa blogeja lukevista ihmisistä hakee uutta luettavaa ilmaiseksi netistä, ei maksullisista lehdistä. Ja kuten aiemmin totesin, printtilehti on hidas kanava. Kun lehti on hyllyillä puoli vuotta, ehtii blogimaailmassa tapahtua miljoona asiaa tällä välillä. Toistaiseksi tämä lehti ei kuitenkaan onnistu lunastamaan lupauksiaan printin ja verkon luontevasta yhdistämisestä.

Joko te ootte tutustuneet tähän lehteen? Mitä olitte mieltä?

//EDIT: Kuulemani mukaan bloggareiden odotetaan antavan työpanoksensa lehteen ilmaiseksi. Tämä on ihan puhdasta hyväksikäyttöä! Kehitystä parempaan suuntaan tuskin tulee tapahtumaan, niin kauan kuin lehteen ei olla valmiita panostamaan. Ilmaiseksi juttuja lehden käyttöön antavat bloggarit eivät tästä hyödy yhtään mitään.

//EDIT2: Ja niille, jotka edelleen harkitsevat, että voisivat Oloblogeihin tai Kotiblogeihin kirjoittaa juttuja ilmaiseksi, miettikää vielä. Niitä kovan työn tuloksia kun ei välttämättä koskaan julkaista, kuten kävi Huusholli.-blogin Pepille.

35 kommenttia:

  1. Hyvä juttu Tiina! Kiva ku kirjotit tästä lehdestä, sillä mua ainaki kiinnosti tietää tästä vähän lisää, sillä netistä tosiaankin löyty älyttömän huonosti mitään informaatiota. Vähän jotenki ristiriitasta, kun blogit on kuitenki netissä ja niiden lukijat ettii yleensä inspistä netistä, niin ihmetyttää miksi blogit yritetään väkisin viedä printtiin? Musta tuntuu että mun pitäs ihan tosissaan fanittaa jotain lehdessä olevaa bloggaajaa, jotta haluaisin välttämättä ostaa lehden, jossa on hänen kirjoittamiaan juttuja. Mitä lisäarvoa tää printti antaa, sillä varmasti kaikista aiheista on vastaavia juttuja tarjolla netissä?

    Voi olla että tää lehti jää tosiaan mun osalta kaupan hyllylle, sillä kyllä tää visuaalisessakin mielessä vähän hirvittää, kun esim. sain kylmät väreet jo tosta kakkoskuvan fontista :'D Pitänee antaa kuitenki vielä mahdollisuus ja käyä ees selaamassa läpi kaupassa, et jos toi yks aukeama ois vaan poikkeus... Mutta joo, kiva että joku jaksaa vielä yrittää julkasta näitä, vaikka printtiaikakauslehti taitaaki jo olla aika tukevasti toinen jalka haudassa. Saa nähä kuin pitkälle tämmösellä uudella yrityksellä pötkitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ainakaan näillä keinoilla printti ei vielä tuo mitään lisää mukana oleville blogeille eikä toisinpäin (paitsi toki ilmainen mainos). Saa nähdä, kuinka kauan tää pysyy pystyssä, New Look taisi jatkua sen neljän numeron verran, ellen ihan väärin muista.

      Poista
  2. juu.. ostin lehden ihan uteliaisuudesta, koska itseänikin oli pyydetty tuottamaan sisältöä tähän julkaisuun. Korvauksetta, kuten oli heidän linjansa. :P Kaikki lehteen mukaan lähteneet bloggaajat joiden blogissa oli tästä lehdessä mukanaolosta mainittu, olivat innoissaan ja "kiitollisia tästä mahdollisuudesta" ja mä vaan mietin, että mikä tässä nyt niin kuin on se hieno mahdollisuus.. Ilmaista työtä josta tuskin hyötyy mitään edes kävijämäärissä, sillä lehti ei todellakaan vaikuta siltä, että siitä tulisi pitkäikäinen menestystuote.

    Samat oli fiilikset mulla kuin sullakin. Sekavan ja keskeneräisen oloinen oli koko lehti. Punaista lankaa ei oikein löytynyt. Lähinnä tuli mieleen juurikin blogikatalogi, mutta en ymmärrä sellaisen funktiota. Jonkinlainen kantava teema olisi hyvä olla, jotta lehti tuntuisi kunnolla tuotetulta kokonaisuudelta. Nyt oli kuitenkin fiilis, ettei kukaan ollut ottanut mitään päävastuuta siitä, että mitä ja millaista sisältöä lehteen painetaan. Se, että moni päätyi vain kertoilemaan minä muodossa omasta blogistaan tai tyylistään antoi lehdestä lähinnä fiiliksen jostain yläasteen lehtiprojektista.

    Toki mukana oli pari "juttua" (en tiedä miksi näitä printiksi muutettuja blogipostauksia pitäisi kutsua), jotka olivat hieman paremmin tehtyjä kuin toiset, mutta eivät riittäneet pelastamaan kokonaisuutta. Itseä valokuvaajana myöskin häiritsi kuvamateriaalin paikoitellen huono laatu. Se mikä riittää blogissa, ei ole läheskään aina sellaisenaan printtikelpoista. Ei tekniseltä laadultaan eikä kuvalliselt sisällöltäänkään.

    Myös tuo, ettei lehden nettisivu ole vielä toiminnassa, antaa tosi keskeneräistä kuvaa eikä viesti ammattimaisuudesta.

    Jäin kovasti miettimään, että mikä on lehden kohderyhmä. Sitä ei osta yksikään blogeja lukematon tyyppi, mutta toisaalta taas blogeja lukevat ihmiset tsekkaavat nää aiheet varmaan mieluummin verkosta. Lehden ostaa siis joko kaltaiseni kerta utelias, (en olisi ostanut ellei olisi ollut taustalla tuo tiedustelu josko itse haluaisin mukaan) tai sitten ihminen joka on todella innokas jonkun mukana olevan blogin lukija. Tällä tuskin kuitenkaan päästään kovinkaan tuottavaan lopputulokseen. Mainostuloillakaan lehti tuskin juhlii, löysin julkaisusta mielestäni kaksi mainosta, joten ei niidenkään myynti ole ollut kovin huimaa.

    Huhhuh, tulipa nyt sanomista. Kiteytin tämän koko homman kaverilleni lehden luettuani, että niin kuin surullisen kuuluisa new look, mut ehkä vielä huonompi. Jännää nähdä tuleeko vielä toista numeroa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy kyllä sanoa, että osasin epäillä, että taustalla olisi jotain tämän kaltaista. Ehdottomasti tuo hyväksikäyttö pudotti nyt lehden vielä New Lookiakin alemmas, sillä tuosta ilmaisen työn teettämisestä paistaa ihan ehdottomasti läpi se, että bloggaajista ollaan tässä hakemassa pelkästään hyötyä. Sunkin blogilla on aivan taatusti enemmän lukijoita, kuin tällä lehdellä. Hyväksikäytöllä ei myöskään saa hyvää jälkeä lehteen, sillä ne bloggarit, joilla olisi todellista taitoa tuottaa sisältöä myös printtiin, osaavat myös arvostaa sitä taitoaan niin, etteivät anna sitä ilmaiseksi kaupalliseen toimintaan.

      Kiinnitin itsekin huomiota just kuvien suttuisuuteen ja moneen muuhunkin visuaaliseen ongelmaan, mutta koska mä en ole ammattilainen sillä saralla, en jäänyt tarkemmin puimaan, vaan tyydyin mainintaan. Muutenkin oli tätä tekstiä pakko tiivistää, joten keskityin pääpointteihin siinä, mikä mätti.

      Poista
  3. Täällä toinen jo pyydettiin mukaan tekemään, mutta kun ilmaiseksi en suostu tekemään hommaa niin tekemättähän se jäi. New Lookista en ole kuullut, tosin se nyt mikään ihme ole, että jostain asiasta en ole kuullut, ei sitä kaikesta koskaan ehdi.

    Itse koen, että printtimediassa kuvien tulisi olla laadukkaita ja vaikka näissä on koetettu niin eivät ne ammattitasolle vaan yllä. Tietenkään eivät, marras-joulukuussa on hiton hankala saada keväisiä laadukkaita kuvia aikaan Suomessa. Tai ainakaan minä en harrastelijana saa, ammattilaiset asia erikseen.

    Selasin lehden läpi kauppareissulla, en ostanut enkä aio ostaakaan. En tahdo tukea sitä, että ilmaiseksi pitäisi tehdä vain jotta saa näkyvyyttä. Kyllä se munkin haave olisi ehkä joskus printtiin kirjoittaa, mutta sen verran hinnoittelen oman työpanokseni, että ilmaiseksi en moiseen lähde.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti kannattaa pitää periaatteena se, että ilmainen työ ei kannata! Sillä ei koskaan pääse oikeasti tekemään töitä printtimediassa, että tekee artikkeleita ilmaiseksi näkyvyyden toivossa. Jos olisin ollut tietoinen siitä, että tässä on tosiaan tätä hyväksikäyttöä taustalla, en minäkään olisi ostanut lehteä. Mutta hyvä, että tästä nyt puhutaan!

      Poista
  4. En ole lehteen itse tutustunut, mutta kuulemani pohjalta en ymmärrä oikein konseptia. Miksi kukaan haluaisi lukea blogijuttuja lehdestä? Luulen, että laillani useimmille blogit ja lehdet ovat kaksi eri asiaa, joilta haetaan eri juttuja.

    Netissä lueskelen sisällöltään hyvin monenlaisia ja monentasoisia blogeja, mutta aikakauslehdiltä odotan enemmän ja pitäisinkin mielelläni blogit täysin erossa printistä. Nykyään näiden kahden median lähentyminen ja limittyminen taitaa tosin olla jo arkipäivää. Vaikka nykyään netti onkin pullollaan todella laadukkaita ja ammattimaisia blogeja, niin pidän kuitenkin ammattitoimittajien kirjoittamaa printtijulkaisua suuremmassa arvossa.

    Tämä lehti tuntuu polkevan vähän kaikkia: bloggaajien odotetaan tuottavan sisältöä ilmaiseksi samalla kun koulutetuilta toimittajilta viedään leipä suusta ja lukijoille tarjotaan (oletettavasti) huonompaa materiaalia.

    Lisäksi en liene ainoa, jonka mielestä tuo nimi, Parhaat Oloblogit, on aivan järkyttävä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, tämä lehti polkee ihan kaikkien oikeuksia! Oon muutenkin aivan samaa mieltä kanssasi.

      Ja joo, eräs kaverini tokaisikin nimen tuovan mieleen krapulan.... "Onko olot?"

      Poista
  5. Höh. Aika yllättävää, että työpanoksesta ei saa mitään korvausta. Toisaalta tuonee tuo lehti joitain satoja klikkauksia blogille, ja varmasti hauska päästä kirjoittamaan lehteen "once in a lifetime"-mielellä, mutta jos tuossa ideana on "työllistää" samat bloggarit joka numeroon, niin kolkoltahan se kalskahtaa. Mihin ne lehden tuotot sitten menee, jos ei lehden sisällön tarjoajille? Taittajilla mahtaa olla hyvät palkat. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä vähän veikkaan, että tuo lehti ei tuo edes satoja klikkauksia per bloggaaja, ja ne pienet voitot, joita tuo lehti tulee tekemään, tulee kilisemään Terassi Median taskuun.... Veikkaan nimittäin, että ei oo taittajillekaan suuria summia maksettu, jäljestä päätellen.

      Poista
  6. Nii just!! Jos mua nyt ikinä mihinkään tän tyyppisiin juttuihin pyydettäisikään niin ilmaisjuttu olis aika ilkeä.Raahaat kotiisi siivousarmeijan , maksat ittes kipeeks rekvisiitoista.. puhumati lupaamistasi yhteistyökuvio avustuksista.. Iltasanomien juttuni onkin ihan eri asioita!! Paljolti saan luettua ihan kiinnostavista blogeista täällä blogistaniassa.. Pepi tuli huijatuksi ja ties kuink moni muu.. muttei uskalla avata suutaan.. Empä usko että tuohon 6 euroa laitan.. Sain jo selvityksen ettei kannata :)))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti mahdollisimman moni, joka kokee tulleensa huijatuksi, uskaltaisi sanoa sen ääneen. Ei näitä tapauksia muuten osata varoa.

      Poista
  7. Minä linkitin tämän sun kirjoituksen omaan blogiini :D

    VastaaPoista
  8. Siis voi helvetti! Luin nyt ton Pepin postauksen ja ei voi muuta sanoa kuin että voi vittu mikä lafka

    VastaaPoista
  9. Siis mitää, eikö näille bloggaajille makseta tästä :O Mä ilman muuta ajattelin, että kirjoittajat saisivat jonkun palkkion, kun kerran tuottavat materiaalia.. En mä blogissakaan julkaise yhteistyöartikkeleja ilmaiseksi.. Saati sitten tuottaisi vaivalla materiaalia maksulliseen julkaisuun!

    Mä en maksaisi tästä lehdestä edes kahta euroa, blogit on netissä ja lehdet sitten erikseen :) Vaikka olihan tuolla muutama tuttu bloggaaja, mutta heidän(kään) takia en lehteä ostaisi, riittää että saan ihan ilmaiseksi käydä blogeissa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ilmeisesti ainoastaan kannen kuvassa ollut tyttö sai kuvasta kiitokseksi 200€ arvoisen Lumenen tuotepaketin, muut eivät mitään. Aika karua hyväksikäyttöä, toivottavasti ei jatku pitkään.

      Poista
  10. Huonon lehden tekijä piilottelee tekijäryhmän takana:-)
    Hyvä kirjoitus! Asiaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siltähän tuo vaikuttaa, kun ei haluta edes päätoimittajaa selkeästi nimetä...

      Poista
  11. No huh, pistää kyllä aika pahasti silmään tuo toiminta... Aikaisemmin en ollut julkaisusta kuullutkaan. Mielenkiintoinen kirjoitus kyllä, kiitos tästä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on tosiaan vasta viime viikolla ekan kerran ilmestynyt, sisarlehti Kotiblogit taas on vuoden vanha. Sillä ei varmaan ole kovin tunnetuksi vielä ehtinytkään, kun julkaisutahtikin on harva.

      Poista
  12. Tosi hämärältä kuulostaa kyllä tämä. Tekisi mieli tutustua julkaisuun, mutta en kyllä haluaisi tukea rahallisesti toimintaa, josta tekijät eivät saa palkkaa.

    http://www.lily.fi/blogit/40-hours-and-counting

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, itselläkin ärsyttää että ostin, kun en tosiaan tiennyt, ettei tekijöille makseta.

      Poista
  13. Hei! Wau kuin siistiä että pidit mun kirjoittamasta jutusta, kiitos :--)) Allekirjoitan tän sun jutun täysin, konseptina tämä lehti on omastakin mielestä keskeneräinen. Juttujen suhteen jonkin näköistä koordinointia olisi kaivattu, jotta lehti ei olisi kuin katalogi blogeista, vaan lehti jossa on artikkeleita aihepiireistä, jotka ovat loppuun asti ajateltuja ja joissa on 'idea' (eikä vain oman itsensä esittely). Potentiaalia varamasti olisi pidemmällekkin, mutta tälläisenään lehti ei pysty kilpailemaan muun ammattitaitoisen(mman) printtimedian kanssa. Kun kirjoittajat eivät ole ammattilaisia, eikä lehti suunniteltu etukäteen, tulee siitä väkisinkin sillisoppa. En itse näe, että tarkoituksena on tuoda blogit printtimediaan, vaan yksinkertaisesti tuoda lehti markkinoille, joiden tekemiseen on hyödynnetty bloggaajia, aka ilmaista työvoimaa kuten kirjoitit.

    Miksi sitten lähdin tähän mukaan ilmaiseksi? Taidan olla 'hölmö' kun en hinnoittele omaa työpanostani, tai näe sitä hinnoittelemisen arvoisena. Mahdollisuus päästä kuitenkin kirjoittamaan printtilehteen houkutteli, niin näkyvyyden ansiosta kuin ihan vain siksi että se on eräänlainen meriitti itselle. Ilmaiseksi en tietenkään tätä tekisi hamaan loppuun saakka, juurikin once in a lifetime periaatteella. Halusin ja haluan ajatella, että tästä tulee olemaan minulle itselleni hyötyä tulevaisuudessa jollain tapaa.

    Loistava kirjoitus, piristävää se, että kritiikkiä uskalletaan antaa. Niihän pitäisi aina ollakkin, mediakriittisyys meinaa unohtua usein monelta. Itse en ollut tiedostanut näitä ongelmia ja hämäriä 'juttuja' mitä kommenteissa jne. on tullut esille, mitkä ovat tietysti ikäviä ja vievät loistoa omalta suoritukseltani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Mahtavaa kun kommentoit, pikkuisen välillä oon tässä miettinyt, että toivottavasti en ole loukannut lehden tekoon osallistuneita bloggaajia, kun toki tässä on kriittiseen sävyyn keskusteltu ja Vauva-palstallakin on jo jotain kommentointia ollut.

      Toki mä ymmärrän senkin, että osa lähtee tähän mukaan nimenomaan kokemuksen takia, kritiikki kohdistuukin ennen kaikkea Terassi Mediaan, joka nimenomaan linjaa, että palkkaa kirjoittajille ei makseta edes pyydettäessä. Kannattaa ilmaistöitä tehdessään kuitenkin muistaa, että pelkkä ilmaisjuttujen kirjoittaminen on harvoin väylä palkallisiin lehtitöihin, jos siis sinne tähtää.

      Liikaa ei kuitenkaan sunkaan kannata antaa näiden ikävien juttujen viedä pois sitä omaa hyvää mieltä suorituksesta, sillä sinähän et tässä ole mitään väärää tehnyt! :)

      Poista
    2. Et toki oo loukannut, mua ainakaan! Juurikin tää kokemus kiinnosti ja kun itsellä ei ole lehtitöihin pääseminen tähtäimessä niin tällä ei sinänsä ole niin paljoa 'merkitystä' :--P

      Poista
  14. Nyt alkoi kiinnostamaan julkaisu , jos se ei ole kauhean kovaa paperia voi sen käyttää kesällä huusissa niin ei siinä raha haaskuun mene ! Uteliaisuus herää aina kun jotain haukutaan kuin koiraa ! :)))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässähän ei ole kyse haukkumisesta, vaan kritiikistä.

      Poista
  15. Ruokapuolella on ollut ainakin muutamaan julkaistuun lehteen yltänyt vastaava viritys, minä en lähtenyt mukaan silkasta laiskuudesta. Muutenkaan ne suuret puheet valtavista lukijamäärien lisääntymisestä, kun lähtee mukaan siihen ja tähän ja tuohon ovat olleet kyllä lähinnä huulten heilutusta. Niitä oikeasti kiinnostuneita lukijoita blogiin ei minusta saa kyllä muulla kuin kirjoittamalla kiinnostavaa blogia, ei lehtinäkyvyydellä, ei portaaleihin kuulumisella, ei gaaloissa keikkumalla. Mukavaa voi olla, mutta se on ihan eri juttu :)

    VastaaPoista
  16. Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe! Itse olen enemmän ollut tuolla jenkki/britti/aussi blogimaailmassa, jossa bloggaajat joutuu itse maksamaan jos haluavat blogilleen näkyvyyttä (esim. guest post -toiminta). Niin siinä mielessä tämä ei ole musta tyhmä juttu. Mutta tuo Huushollin Pepin tapaus on kyllä ihan syvältä!

    Mä kyllä ihan pidin Kotiblogista, mutta en sitä kuitenkaan uudestaan osta, koska muut lehdet on parempia. Ja miksi oikeestaan viitsisi maksaa jos voi ilmaiseksi netissä lukea ja vielä kommunikoida kirjoittajan kanssa.

    VastaaPoista
  17. Ei kai näitä pitkäkestoisista julkaisuiksi ole tarkoitettukaan. Nyt jo kääritään kiva summa, mahtaako syyskuuta tulla. Tai lehteä jota koskaan myydään "normaalihintaan". Jokainen utelias joka lehden ostaa kilauttaa roposet jonkun kassaan, ei bloggareiden (ellei ole jollain bloggaajilla ole ollut hemmetin hyvä idea ;) )

    VastaaPoista

Kiitokset niin ruusuista kuin risuistakin! Kaikki asialliset kommentit julkaistaan ja pyrin vastaamaan niihin mahdollisimman pian!